Kuva: Shutterstock

Onko herkkujen napostelu paheesi? 3 tehokasta keinoa avuksi

24.08.2019 17:15 - Karoliina Kotala

Napostelu ei välttämättä ole huono asia, mutta aina mielihaluille ei kannata antaa periksi.

Napostelu on monelle tuttu tapa eikä se aina ole haitaksi, jos vain eväät ovat oikeat. Usein napostelulla on kuitenkin huono maine, sillä kasvisten sijaan suositumpaa naposteltavaa ovat monella epäterveelliset ruoat ja sokeriset herkut. Jos naposteluhaluilleen antaa jatkuvasti periksi, voi siitä kertyä melkoinen kaloripommi, joka näkyy paitsi vaa'an lukemissa niin myös terveydessä.

Asiantuntijoiden ohjeilla napostelua on mahdollista rajoittaa, alla kolme keinoa:

Kuuntele vatsaasi

Kun naposteluhimo iskee, kannattaa omia tuntemuksia kuulostella. Onko kyseessä todella nälkä vai vain mieliteko? Useimmiten napostelun syy on mieliteko, tylsyys tai stressi. Jos et todella ole nälkäinen, jätä herkut väliin ja syö kunnon ateria, kun sen aika on.

Tauko ei tarkoita aina eväshetkeä

Älä säntää tankkaamaan evästä aina, kun töissä on tauko. Silloin syömistäsi ei määritä omat tarpeesi, vaan sen määrittää vain työpäivän rakenne. Nauti siis tauostasi muillakin tavoilla kuin napostelemalla.

Laske ja rajoita

Jos haluat olla tarkka, ettei paino pääse nousemaan napostelun vuoksi, selvitä mikä on päivän kokonaiskalorimäärä, joka on sinulle sopiva ja jaa se kolmeen lämpimään ateriaan sekä niin moneen välipalaan kuin tuntuu tarpeelliselta. Yritä valita naposteltavia, joiden avulla pysyt päivittäisessä kokonaiskalorimäärässäsi ja siten valintasi ovat varmasti terveellisempiä.

Lähde: Women's Health Magazine

Lue myös: Oletko iltanapostelija? 4 helppoa iltapalavinkkiä herkkuhimon taltuttamiseen

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat