Älä treenaa itseäsi uuvuksiin - 4 vinkkiä, jotka jokaisen tulisi muistaa

07.03.2013 17:15 - Reetta Haverinen

Treenaaja, onko mottosi joko vetää täysillä tai ei ollenkaan? Monet viihtyvät salilla kaiken vapaa-aikansa ja vetävät hien pintaan vaikka jalka paketissa. Joskus on kuitenkin aika pysähtyä ja hiljentää tahtia, ennen kuin on liian myöhäistä.

Vähemmän voi olla enemmän

Jos olet niitä, jotka ravaavat salilla päivittäin tai treenaavat jopa useita kertoja päivässä, on aika muuttaa rutiineja. Jaksat ehkä samaa tahtia jonkin aikaa, mutta ei aikaakaan, kun poltat itsesi loppuun. Kehosi ei ehdi palautua rasituksesta. Kehitystä ei pääse syntymään ja loukkaantumisriski kasvaa.

Muista, että lepopäivien pitäminen tulisi olla viikottain yhtä tärkeässä roolissa kuin itse treenaaminenkin. Riippuen treenisi tehosta, lihaksesi ja kroppasi tarvitsevat tietyn ajan treenistä syntyneiden lihasvaurioiden korjaamiseen. Jos tahdot, että harjoittelusi tuottaa tulosta ja haluat pitää kroppasi ehjänä vielä seuraavinakin vuosina, pidä huolta, että varaat aikaa myös rentoutumiseen.

Hiljaa hyvä tulee

Muista, että kehittymiseen tarvitaan aikaa ja kärsivällisyyttä. Jos tartut joka treenikerta isompiin ja isompiin puntteihin, voi alun nousujohteinen kehitys tyssätä lyhyeen. Kasvata vastusta, nopeutta tai kestoa vain noin viidellä prosentilla kerrallaan haastaaksesi kroppaasi ja varmistaaksesi tasaisen ja turvallisen kehityksen.

Muista monipuolisuus

Treenatessasi viikosta toiseen samalla tavalla, samalla ohjelmalla ja keskittyen samoihin lihaksiin, et suinkaan kasvata kuntoasi ja muskeleitasi. Näin varmistat vain sen, että loukkaantumisriskisi kasvaa kerta kerralta ja lihastasapainosi vääristyy.

Parhaimmat tulokset saat aikaan treeniä ja tehoa vaihtelemalla. Muista pitää huolta sekä aerobisen kestävyyspuolen että lihaskunnon ylläpitämisestä. Älä myöskään unohda lihaksia huoltavia harjoituksia. Kun teet treeniviikoistasi monipuolisia, et myöskään kyllästy ohjelmaasi niin nopeasti. Tee suunnitelma tulevasta urheiluviikostasi ja pidä huolta, että päivistäsi tulee vaihtelevia.

Unohda egoilu

Jos olosi on tukkoinen, stressaantunut tai huonovointinen, ole armollinen itsellesi ja pidä välipäivä hyvällä omalla tunnolla. Ihmiskeho on harvinaisen fiksu ja se osaa kertoa, milloin se kaipaa lepoa. Väsyneenä treenaaminen ei ole ainoastaan vaarallista vaan myös tyhmää. Liiankin monet treenaajat, joiden kroppa lähettää ilmoille varoitussingaaleja, jättävät ne huomiotta.

Kukaan muu ei piittaa siitä, jos jätät oman hyvinvointisi nimissä treenin tai vaikka kaksikin väliin. Egosi ei kärsi siitä, jos kuuntelet kerrankin kroppaasi, etkä päässäsi huutavaa orjapiiskuria.

Lähde: HelloBeautiful

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat