Etkö laihdu liikkumalla ja syömällä oikein? Suomalainen asiantuntija kertoo miksi

23.04.2015 13:15 - Eeva Rajala

Jos et nuku tai stressaat liikaa, paino ei putoa toiveiden mukaan.

Syötkö terveellisesti ja pyrit liikkumaan säännöllisesti, mutta silti bikinikunto antaa odottaa itseään? Ravitsemusasiantuntija Hanna Partanen kertoo Voicen haastattelussa, että olet saattanut unohtaa kaksi oleellista asiaa.

Partasen iskulauseisiin kuuluu se, että syömisen hallinta on elämisen hallintaa ja elämisen hallinta on syömisen hallintaa. Elämäntaparemontti alkaa pikkuhiljaa, kun koko pakettia laitetaan kuntoon. Partanen painottaa, että riittävä määrä unta ja stressinhallinta näyttelevät suuria rooleja laihduttaessa.

- Nykytutkimusten mukaan ne vaikuttavat tosi paljon meidän syömisen hallintaan, Partanen kommentoi.

Unohda kalorinipottaminen

- Jonkinlainen kaloritietoisuus on hyvä olla, mutta ei niitä välttämättä päivittäin tarvitse laskea. Sen katson kyllä vähän turhaksi. En itsekään juuri laske, mutta kyllä purkin kylkeä katson ja olen sillä tavalla tietoinen niistä, Partanen kertoo.

Hanna Partanen

Partanen vetää elämäntaparemonttiryhmiä, ja on saanut sitä kautta kuulla, että monet pitävät netistä löytyviä ruokapäiväkirjoja tai kalorilaskureita hyvinä välineinä painonhallinnan tukena. Moni huomaa viimeistään niiden kautta, mistä niitä ylimääräisiä kaloreita omassa ruokavaliossa tulee.

- Joillekin se on herättävä kokemus, mutta sitä ei välttämättä tarvitse tehdä kuin viikon. Siinä oppii jo paljon, Partanen summaa.

80/20-dieetille vihreää valoa

Elämäntaparemontissa mietitään Partasen mukaan säännöllistä ateriarytmiä, sopivaa annoskokoa, ja osaako henkilö syödä itsensä sopivasti kylläiseksi ilman ähkyä. Lisäksi elämäntapaa remontoidessa kartoitetaan myös henkilön liikuntapuolta sekä arkiaktiivisuutta. Partanen ei puhu tämän vuoksi mistään laihduttamisesta, vaan kokonaisvaltaisesta elämäntaparemontista.

Nykyään valloillaan olevista trendiruokavalioista Partanen nostaa parhaaksi 80/20-dieetin. Dieetissä 80 prosenttia ruokavaliosta on terveellistä ja 20 prosenttia voi olla mitä vain. Partasen mukaan tällainen ruokailumalli toimii hyvin pitäessä linjoista huolta.

Kilpailut

Uusimmat