Haluatko pudottaa painoa tai saada lisää lihasta? Ajoita treenisi oikein

13.05.2015 16:15 - Tiina Svensk

Treenatako aamulla vai illalla? Kellonaika kannattaa valita omien tavotteiden mukaan.

Treenin tehoon vaikuttaa moni asia, kuten riittävä uni ja oikea ruokavalio. Myös kellonaika vaikuttaa treenimme tehoon, ja oma liikuntahetki kannattaakin sijoittaa järkevästi tulosten saavuttamiseksi. Oikea kellonaika treenille riippuu tavoitteistasi:

Haluat pudottaa painoa

Treenin sijoittaminen aamuun tekee koko päivästäsi terveemmän: Kun aloitat päiväsi hikoillen, olet aktiivisempi halki päivän. Lisäksi mielesi tekee vähemmän epäterveellistä ruokaa. Jopa 45 minuutin kävelylenkki aamulla tuo tuloksia – tunnet itsesi energisemmäksi, tuotteliaammaksi ja eloisammaksi heti aamusta.

Jos haluat kaikki tehot irti aamutreenistäsi, syö jotain ennen treenisi aloittamista. Vaikka treenaaminen tyhjällä vatsalla polttaa enemmän rasvaa, et kuitenkaan jaksa treenata yhtä kovaa kuin aamupalan jälkeen.

Treenaat kisoja varten tai haluat lisää lihasmassaa

Lihaksiston toiminta ja entsyymien aktiivisuus lisääntyy iltapäivällä, joten olet valmis huippusuorituksiin iltapäivällä kahdesta kuuteen. Iltapäivällä jaksat puskea itseäsi omille rajoillesi ja rikkoa ennätyksiäsi. Jos kuitenkin treenaat kisoja varten, ja suorituksesi on aamulla, myös harjoitustesi kannattaa sijoittua aamuun – silloin kehosi tottuu aamutreeneihin.

Haluat vihdoinkin aloittaa treenaamisen

Onko tavoitteesi treenata kolmesti viikossa, mutta olet laiminlyönyt treenisi ainakin viisikymmentä kertaa? Silloin paras aika treenata on aamuisin. Kun suuntaat salille heti ensimmäisenä aamulla, päiväsi ei ole ehtinyt vielä edes alkaa – eikä mikään ehdi harhauttaa sinua treenisuunnitelmistasi.

Älä kuitenkaan stressaa treenejäsi. Jos et ole aamuihminen, älä pakota itseäsi salille kello viisi aamulla. Varaa sen sijaan heti töiden jälkeen illasta hetki treenillesi, ja suuntaa kuntosalille suoraan töistä. Silloin kotisohva ei ehdi houkutella sinua seuraansa töiden ja treenin välillä.

Lue myös: Tiedemiehet selvittivät parhaan ateriarytmin laihtumiseen

Lähde: Fitness Magazine

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat