Huolestuttaako koulussa leviävät pöpöt? 7 vinkkiä, miten parannat lapsen vastustuskykyä

21.09.2015 08:15 - Eeva Rajala

Kouluissa aivan kuten päiväkodeissa flunssa voi levitä vauhdilla. Omaa pientä ja suurtakin päiväkotilasta tai koululaista kannattaa muistuttaa terveistä rutiineista päivän aikana.

Flunssa on yksi tauti, joka saattaa helpostikin levitä kouluissa ja päiväkodeissa. Koskaan ei voi olla täysin varma, pysyykö oma lapsi flunssakauden aikana terveenä. Monesti tartunta on voinut tapahtua kauan ennen oireiden alkua ja näin pöpöt voivat salakavalasti levitä.

Pese kädet säännöllisesti ja huolellisesti

Käsien säännöllinen peseminen on kenties helpoin ja tehokkain tapa torjua flunssaa aiheuttavia bakteereja. Pienempiä lapsia kannattaa auttaa pesemään kädet aina vessassa käynnin jälkeen ja ennen ruokailua. Lisäksi kädet kannattaa pestä heti, kun lapsi tulee päiväkodista, koulusta, leikkipuistosta tai kaverinsa luota. Jos käsienpesu näyttää olevan pelkkää pakkopullaa ja kitinää, mieti keinoja, miten voit tehdä käsienpesuhetkestä jännittävää.

Aikuisen - kotona, kouluissa ja päiväkodeissa - kannattaa myös pitää erityistä huolta käsien pesusta. Erityisesti ruoanlaittoa ennen, vaipanvaihdon jälkeen ja lapsen nenän niistämisen jälkeen kannattaa käydä käsipesulla. Antibakteerisiin saippuoihin ei välttämättä tarvitse satsata, sillä normaali saippua poistaa basillit yhtä hyvin iholta.

Muistuta lasta: Vältä koskemasta käsillä nenää tai silmiä

Käsien pesun lisäksi on tärkeätä muistuttaa lapselle, ettei mahdollisesti likaisilla käsillä kannata hieraista silmiään tai nenää. Pesemättömässä kädessä on tuhansia bakteereita, ja lapsen koskettaessa silmiään tai nenäänsä likaisilla käsillä, limakalvolle pääsee epäpuhtauksia, jotka nopeasti imeytyvät myös verenkiertoon.

Lapselle kannattaa pienestä pitäen opettaa nenäliinan käyttö. Jos lapsi on niin pieni, ettei hän vielä osaa itse käyttää nenäliinaa, on hyvä opettaa hänelle, että pyytää aina apua esimerkiksi nenän niistämiseen. Nenän pyyhkiminen puhtaaseen hihaan on toiseksi paras vaihtoehto.

Samalla lapselle voi alkaa opetella nenäliinan käyttämistä silloin, kun aivastus on tuloillaan tai kun yskittää. Nenäliinan lisäksi lapselle on hyvä opettaa aivastaminen ja yskiminen omaan kyynärtaipeeseen. Tämä ei välttämättä estä häntä saamasta viruksia, mutta näin estetään sitä, että virukset leviäisivät muihin ihmisiin. Pienelle lapselle pitää kuitenkin antaa aikaa, sillä hän ei välttämättä sisäistä neuvoja ihan hetkessä.

Tarjoa terveellistä ja monipuolista ruokaa

Monesti lapselle syntyy jossain kehitysvaiheessa vahva halu vaatia aina omaa lempiruokaansa. Lempiruoka voi olla makaronilaatikko tai ranskalaiset ja nakkeja, mutta tähän ei kannata suostua vaikka tilanne kuin harmittava olisikin. Lapselle kannattaa aina tarjota monipuolista ruokaa ja etenkin terveellistä. Näin varmistetaan, että hän saa tarvittavat ravintoaineet terveenä pysymiseen.

Ota vitamiinit

Mikäli tuntuu siltä, että lapsi ei saa päivän aikana syömästään ruoasta kaikkia tarvittavia ravintoaineita, kannattaa miettiä erilaisten vitamiini-, hivenainevalmisteiden kokeilemista. Esimerkiksi C- ja D-vitamiinin saannista on syytä huolehtia.

Muista maitohappobakteerit

Maitohappobakteerit sopivat joko kuuriluontoiseen tai päivittäiseen käyttöön. Markkinoilla on muun muassa lapsille sopivia tippoja ja hyvänmakuisia purutabletteja, joissa on sekä D-vitamiini että maitohappobakteeri yhdessä. Monet tutkimukset ovat osoittaneet, että maitohappobakteerit tukevat vastustuskykyä. Kun suolisto toimii, vitamiinit ja kivennäisaineetkin imeytyvät paremmin. Markkinoilla on pienille tarhaikäisille tai koululaisille mielekkään makuisia maitohappobakteerivalmisteita.

Vaihda hammasharja säännöllisesti

Hammasharja kuluu, mutta kulumisen merkkejä ei välttämättä kannata jäädä odottamaan. Hammasharjoilla on oma ikänsä, ja harja kannattaa vaihtaa uuteen ainakin muutaman kuukauden välein. Erityisesti flunssan jälkeen hammasharja on hyvä vaihtaa uuteen tai ainakin steriloida. On myös tärkeää, ettei perheenjäsenten hammasharjat ole kosketuksissa toisiinsa.

Pidä huolta unesta ja unen määrästä

Nukkuminen ja lepo ovat tärkeitä sekä lapsen kehityksen että yleisterveyden kannalta. Kun lapsi on pirteä aamulla, hänelle maistuu paremmin myös terveellinen aamupala. Lisäksi nukkuminen vahvistaa lapsen vastustuskykyä ja sairauksista toipumista.

Aikuisen kannattaa muistaa, että he toimivat lapselleen nukkumisen malleina. Vanhempien kiireinen elämäntapa voi vaikuttaa negatiivisesti lapsen unitottumuksiin. Leikki-ikäisen unentarve on noin 10 - 13 tuntia vuorokaudessa. Alakouluikäisen sekä murrosikäisen lapsen kuuluisi nukkua noin 10 tuntia vuorokaudessa.


Lue myös: Skippaa syyspöpöt - vastustuskyky lähtee suolistosta

Lähteet: Baby Center, Family Dollar, Mannerheimin lastensuojeluliitto, Rela

Suosittelemme

Uusimmat