Gran Canaria on muutakin kuin upeita rantoja: Lähde näköalareitille ihailemaan maisemia

05.01.2015 16:45 - Heli Thoren

Hiekalla makoilu kirjan kanssa on ihanaa. Kun sen lomassa kaipaat matkaasi tehokasta treeniä upeilla maisemilla, tee retki Ayacataan, Cruz Granden solaan.

Gran Canarian saari tarjoaa matkailijalle paljon muutakin kuin ihania rantoja. Saarelta löytyy myös useita suosikkikohteita, jonne voi tehdä päiväretken hiekalla köllöttelyn vastapainoksi. Yksi niistä on näköalareitti, joka kulkee vuoristossa upeissa maisemissa:

Retki Ayacataan, Cruz Granden solaan

Retki Cruz Grandelle eli "suurelle ristille" on elämys, jossa matkailija saa samalla oivan treenin. Kun jaksaa taivaltaa kalliorinteitä pitkin saa matkalla palkinnoksi nauttia henkeäsalpaavista maisemista. Saaren laaja rotkoverkosto näyttäytyy vaeltajalle.

Lähtöpiste: Ayacata, bussilinjan 18 pysäkki

Päätepiste: Cruz Grande, 19,5 km:n kohdalla maantien GC-60 Ayacata-San Bartolomé varrella

Korkeusero: 700 m nousua ja 730 m laskua

Vaativuustaso: Korkeuseron vuoksi ajoittain rankka reitti kulkee enimmäkseen hyväkuntoista Camino Realia, lyhyen matkaa vahvistamatonta tietä ja maantietä pitkin.

Ruokailumahdollisuus: Baari ja ravintola Ayacatassa

Nousu Ayacatasta La Goletan kautta Capramento El Garanonin leirintäalueelle. Ohitetaan vasemmalle haarautuva ajotie, kävellään 50 metriä eteenpäin ja käännytään sitten oikealle. Leveä, 600 metrin pituinen tie vie etelään maantielle GC-600, jotka jatketaan oikealle (viitta Degollada de Cruz Grande). Viiden minuutin kuluttua vasemmalla näkyy levähdys- ja telttailualue Zona de Acampada da Bailico. Kävellään muutama askel sitä kohti, mutta käännytään heti taas oikealle ja pysytään sadan metrin matka leveällä, maantien suuntaisella metsätiellä. Käännytään ennen maantielle saapumista vasemmalle Camino de Santiagoksi merkitylle porrastielle. Se kulkee rajapyykkien viertä ja saapuu 20 minuutin kuluttua vaelluksen korkeimpaan kohtaan, 1719 metrin korkeudessa sijaitsevaan Degollada de los Hornosiin, jonka tunnistaa keskeltä katkenneesta betonipylväästä ja luonnonpuistokyltistä.

Kun olet kivunnut tänne asti, saat ihailla keskusvuoristoa huippuineen: Moriscos, Roque Nublo ja Pico de las Nieves. Cruz Grandelle johtava reitti suuntaa ensin kohti lounasta. Se kulkee jyrkästi alaspäin viettävää sivulaaksoa pitkin ja ylittää sitten Parganan paljaan ylätasangon. Pysytellään eroosiouran vasemmalla puolella ja saavutaan hiukan myöhemmin kivetylle Camino Realille. Paksujen muurien reunustama reitti kulkee jyrkästi mutkitellen lähes pystysuoran jyrkänteen reunaa alamäkeen. Reitiltä avautuu silmiähivelevä näkymä vihreänä kimmeltävälle Chirajärvelle, Cercados de Aranan kylään ja kahdelle pienelle, sivuittain kallionseinämään painuneelle tekojärvelle. Etäämpänä alhaalla reitti ylittää pienen barrancon, tasoittuu vähitellen ja saapuu maatilan ohi Cruz Granden kohdalla Ayacatan ja San Bartolomén väliselle maantielle.

Katso upeista reiteistä lisää ja tarkempia tietoja Karttakaupasta.