Kuva: Fotolia

Onko sinulla krapula? Yksikertaiset joogaliikkeet helpottavat oloa

07.07.2016 10:10 - Pauliina Jokinen

Parhaimmillaan jooga on rauhallista makoilua.

Jos ilta venähti ja aamulla olo on sen mukainen, voi päivä pahimmillaan mennä aivan harakoille. Päänsärkyyn ja huonovointisuuteen on olemassa kuitenkin myös lääke, joka ei pidä sisällään pitsaa tai särkylääkettä. Joogaohjaaja Vicky Arundel vakuuttaa, että krapula on taputeltavissa yksinkertaisilla jooga-asennoilla.

Helpot asennot ovatkin käytännössä makoilua lattialla, joten liian suuria pinnistyksiä ei vaadita.

Kuolleen miehen asento

Nimikin sen kertoo: jos olo on kuin kuolleella, ei liikoja kannata vaatia. Makaa siis rauhassa joogamaton päällä ja rentoudu. Ardunelin mukaan hermosto lepää asennossa.

- Jos olosi tuntuu huteralta, tämä voi olla mukavin asento, kunnes olet valmis liikkumaan, Ardunel toteaa.

Makaa selälläsi silmät suljettuina ja hengitä rauhallisesti sisään ja ulos.

- Anna olkapäidesi painautua hellästi maahan ja anna jalkojesi ja nilkkojesi pyörähtää hellästi ulospäin, Ardunel vinkkaa.

Jos selkäsi on herkkä, voit laittaa tyynyn polviesi alle.

(kuva: Fotolia)

Hengitä syvään

Koukista polviasi hiukan ja aseta jalkapohjasi maata vasten. Tuo kätesi vatsan päälle ja hengitä syvään.

- Tämä auttaa happea kulkeutumaan kehoosi ja edesauttaa verenkiertoa. Samalla hermostosi rentoutuu, Ardunel neuvoo.

Sekärangan kierto

Sekärangan kierto on kehon oma detox, Ardunel neuvoo.

- Se antaa kunnon puristuksen maksalle, munuaisille ja ruoansulatusjärjestelmälle, hän kertoo.

Anna olkapäidesi painautua lattiaan. Jos polviesi välissä on rako, voit laittaa väliin pyyhkeen tai tyynyt, joka helpottaa asentoa.

Lapsiasento

Turvallinen lapsiasento saa myrkyt liikkeelle kehossasi ja poistaa niitä elimistöstäsi.

- Hento paine silmien keskellä voi myös helpottaa päänsärkyä, Ardunel kertoo.

(kuva: Fotolia)

Selän pyöristys

Nouse konttausasentoon lattialle ja rullaa selkääsi hellästi ylös ja alas. Selkärankasi saa liikettä ja elimistösi verenkierto nopeutuu.

Joko olosi on parempi?

(kuva: Fotolia)

(kuva: Fotolia)

Lue myös: Puhutko itsellesi ääneen? Yleisestä tavasta onkin merkittävää hyötyä

Lähde: Daily Mail

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat