Kuva: Fotolia

Katkaise unettomuuden kierre - 8 vinkkiä takaa tuntuvasti paremmat yöunet

11.11.2017 18:15 - Iiro Myllymäki / iiro.myllymaki@bauermedia.fi

Iltoihin kannattaa luoda toistuva rentoutumisrituaali, joka valmistaa nukkumaanmenoon.

Laita vain pää tyynyyn ja silmät kiinni, niin uni tulee. Näin meille on kenties vakuuteltu, mutta monelle meistä totuus on hyvin toisenlainen. Nukahtaminen ei ole helppoa, jos päivän tapahtumat pyörivät mielessä ja stressaantuneisuudesta ei pysty päästämään irti. Huonosti nukkuminen on vakava vaiva, joka häiritsee arkielämästä selviytymistä ja alentaa mielialaa tuntuvasti.

Miten sitten nukahtaa helpommin ja saada unestaan myös laadultaan parempaa? Elite Daily -sivusto on kirjoittanut kahdeksasta vinkistä, joita noudattamalla univaikeudet voi todennäköisesti selättää.

1. Kuuntele rauhoittavia ääniä

Nukkumaan mennessä voi kuunnella esimerkiksi sateen, meren kuohumisen tai viidakon ääniä. Tällaisten äänten kuunteleminen esimerkiksi YouTubesta tai Spotifysta auttaa rauhoittumaan, ja näiden äänien avulla pystyt myös helpommin visualisoimaan itsesi johonkin kaukaiseen paikkaan. Tämä puolestaan auttaa päästämään irti omista arjen rasitteistaan.

2. Käytä unettomuuden hoitoon tarkoitettuja valmisteita

Unettomuuden hoitoon tarkoitettujen valmisteiden käyttäminen ei ole mitenkään tavatonta. Esimerkiksi melatoniini- tai valeriaanavalmisteet auttavat nukahtamisessa, ja näitä saa kätevästi hankittua apteekista myös ilman reseptiä.

3. Hyödynnä hengitystekniikoita

Hyvä keino rauhoittaa kehoa ja mieltä on keskittyä syvään hengittämiseen nukkumaan mennessään. Yksi hyvä tekniikka on niin sanottu 4-7-8-hengitystekniikka. Voit lukea lisää tästä tekniikasta tästä jutusta.

4. Luo itsellesi rentoutumisrituaali

Omaa kehoaan kannattaa valmistella nukkumaanmenoon jonkinlaisella illasta toiseen toistuvalla rituaalilla. Voit esimerkiksi lukea kirjaa kynttilänvalossa, meditoida tai levittää ihollesi hyväntuoksuista rasvaa. Kun olet löytänyt itsellesi sopivan rituaalin, pitäydy siinä.

5. Vältä näyttöjä ja ruutuja

Informaatiotulva on yksi nukkumisen pahimmista vihollisista. Myös älypuhelimesta tuleva kirkas valo on erittäin huonoksi nukahtamiselle. Pyri jättämään tv-ruudun ja kännykän näytön tuijottaminen vähintään tunniksi ennen nukkumaanmenoa.

6. Ei kofeiinia iltapäivällä

Kofeiinipitoisten juomien nauttiminen saattaa vaikuttaa hyvältä idealta iltapäivän kiireiden tiimellyksessä, mutta nukkumaan mennessä tämä saattaa alkaa kaduttaa. Olemme aiemmin kirjoittaneet, että kofeiinin nauttimisen ja nukkumaan menemisen väliin pitäisi jättää jopa kahdeksan tuntia aikaa.

7. Vältä juomista illalla

Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin joutua nousemaan sängystä vessaan. Kannattaakin pitää huolta siitä, että illalla joisi mahdollisimman vähän.

8. Vältä alkoholia

Alkoholi saattaa auttaa nukahtamaan nopeammin, mutta siihen sen hyvät univaikutukset jäävätkin. Alkoholin nauttiminen voi johtaa lisääntyneeseen heräilyyn yöllä, ja se myös vähentää REM-unen määrää.

Lue myös: 6 huolestuttavaa syytä, miksi olet jatkuvasti väsynyt - hakeudu hoitoon ajoissa

Lähde: Elite Daily

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat