Kuva: Shutterstock

Kiljuva nälkä treenin jälkeen? 4 täyttävää välipalavaihtoehtoa, jotka edistävät myös palautumista

18.02.2019 16:45 - Emmi Moilanen

Urheilusuorituksen jälkeen on hyvä pitää huolta myös siitä, että lautaselta löytyy proteiinin lisäksi myös vihanneksia.

Uutisoimme aiemmin yleisistä virheistä, jotka hidastavat treenistä palautumista. Pääset lukemaan artikkelin tästä.

Jos sinua kuitenkin tuntuu eniten vaivaavan treenin jälkeinen, kiljuva nälkä, katso alta Elite Daily -sivuston kokoamat vinkit urheilusuorituksen jälkeisiin aterioihin.

Ananas ja raejuusto

- Useat ajattelevat, että proteiini on ainoa ravintoaine, jota tarvitset heti treenin jälkeen, ravitsemusterapeutti Antonio Castillo kertoo.

Ananas ja raejuusto ovat yhdistelmä ravintoaineita, jotka edesauttavat palautumista ja hillitsevät kiljuvaa nälkää treenin jälkeen.

- Suosi tällaista välipalaa, jossa on niin hiilihydraatteja kuin proteiinejakin, Castillo jatkaa.

Maapähkinävoi leivän päällä

Castillon mukaan maapähkinävoi ja hillo levitettynä voileivän päälle on yksinkertainen ja maukas tapa saada kehon tarvitsemia ravintoaineita treenin jälkeen. Yhdistelmä sisältää hiilihydraatteja sekä proteiinia.

- Hiilihydraatit ovat polttoainetta lihaksille ja olet tyhjentänyt varastot treenin aikana. Proteiinit puolestaan kasvattavat ja korjaavat lihasta, sekä auttavat ennaltaehkäisemään seuraavan päivän lihassärkyä.

Paahdetut vihannekset kanalla ja avokadolla

Urheilusuorituksen jälkeen on hyvä pitää huolta siitä, että proteiinin lähteen lisäksi lautaselta löytyy myös riittävästi vihreää.

- Treenin jälkeen on hyvin tärkeä ravita kehoa ravintoaineilla ja mineraaleilla, jotka edesauttavat palautumista, hyvinvoinnin asiantuntija Frank Lipman muistuttaa.

Tonnikalasalaatti ja hapankorppu

Tonnikala tekee salaatista ruokaisan, mutta elimistön on kuitenkin myös helppo sulattaa kevyt ateria. Elite Dailyn artikkelissa todetaan, että salaatin kylkeen napattu leipä takaa sen, että saat yhdistelmästä hiilihydraatteja, proteiineja, nesteitä ja elektrolyyttejä.

Muista kuitenkin, että syömisen lisäksi treenin jälkeen on ensisijaisen tärkeää muistaa juoda riittävästi vettä, jotta keho palautuu parhaimmalla mahdollisella tavalla hikitreenistä.

Lue myös: 4 liikkeen treeni, jonka avulla saat vatsarasvan palamaan - ota personal trainerin vinkit talteen

Lue myös: 5 oikeasti hyvää tekosyytä jättää urheilutreeni välistä

Lue myös: Lievitä stressiä tehokkaasti ja lisää treenitehoja - 5 syytä, miksi venyttely todellakin kannattaa

Lähde: Elite Daily

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat