Menikö herkutteluksi? Katso korjaava seuraavan päivän ruokavalio herkkupäivän jälkeen

04.02.2014 10:45 - Karoliina Kotala

Tutkijoiden mukaan roskaruoka voi olla todella addiktoivaa. Jos herkkujen vastustaminen kävi ylivoimaiseksi, voi herkuttelupäivän paikata seuraavina päivinä.

Yhdysvaltalainen ravintoterapeutti Michelle Davenport opastaa parhaat ja tehokkaimmat keinot, joiden avulla herkuttelupäivän jälkeen on paras palata ruotuun ja saada olo hyväksi.

1. Puhdista ruokavaliosi sokerista sekä liiasta suolasta ja rasvasta, ja syö puhtaampaa ruokaa.

2. Nauti tarpeeksi proteiinia ja kuituja jokaisella aterialla. Ne sulavat hitaasti ja pitävät verensokeriarvot tasaisina, etkä tunne turhia mielihaluja.

3. Liiku! Liikunta rauhoittaa ja vähentää stressihormonin eritystä ja vähentää myös herkuttelunhimoa.

4. Nuku hyvin. Nuku ainakin seitsemän tai kahdeksan tunnin yöunet, sillä riittävä uni ehkäisee myös herkuttelunhimoa.

Mitkä keinot on syytä unohtaa?

Vaikka herkuttelusta olisikin huono omatunto, ei itsensä rankaiseminen nälkäkuurilla tai mehupaastoilla ole hyvä ratkaisu.

- Nälässä oleminen laittaa kehon säästöliekille, joka vain aktivoi stressihormoneja ja häiritsee aineenvaihduntaa, Davenport neuvoo.

Personal trainer Johanna Muhonen opastaa uusimmalla treenivideollaan, kuinka jokainen voi treenata kolmella teholiikkeellä rintalihaksiaan. Jutun löydät täältä.

Lähde:The Huffington Post

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat