Vältä ikävät krampit liikunnan aikana - kolme vinkkiä

10.06.2014 08:15 - Katariina Näreaho

Lihaskrampit on mahdollista estää näillä neuvoilla.

Varmasti jokainen on kohdannut ainakin kerran treeninsä aikana ikävän krampin kyljessä tai muualla kehossa. Tämä viheliäinen kipu keskeyttää harjoittelun ja on merkki siitä, että on syytä hidastaa. Kramppeja on kuitenkin mahdollista estää valmistautumalla huolellisesti.

1. Syö oikein

Ennen treeniä on hyvä syödä pientä välipalaa, jotta voimasi eivät loppuisi kesken kaiken. Hiilihydraattipitoinen myslipatukka, voileipä tai vaikka hedelmä ovat omiaan lisäämään energiaa harjoitteluusi. Jos kuitenkin syöt liikaa, tuntuu olosi epämukavalta ja krampit saattavat yllättää.

2. Nesteytä riittävästi

Juo ennen urheilusuoritustasi riittävästi vettä. Jos elimistösi kärsii nestehukasta, iskevät krampit varmasti. Myös liika veden juonti aiheuttaa kramppeja, joten älä juo vettä litra tolkulla.

Aloita nesteytys jo 1-2 tuntia ennen harjoittelua. Juo myös lasillinen vettä juuri ennen treeniä sekä treenin aikana. Jos liikut pitkään ja hikoilet paljon, vaihda vesi urheilujuomaan.

3. Lämmittele hyvin

Älä lähde kylmiltään liikkeelle vaan pidä huoli kunnollisesta lämmittelystä. Lihakset vetreytyvät, vältät urheiluvammat ja krampit. Alkulämmittelyksi sopii esimerkiksi seitsemän minuutin kevyt hölkkä.

Jos krampit yllättävät silti, pysähdy hetkeksi ja hiero kipeää kohtaa. Jatka liikkumista varovasti. Jos kipu on sietämätön, keskeytä harjoittelu.

Lue myös: Pieni vaivannäkö tuo parempia tuloksia - kokeile ruokapäiväkirjaa

Lähde: Fitsugar

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat