5 kesäistä vihannesta, joita ei arvosteta tarpeeksi - oletko jo maistanut?

20.07.2014 11:15 - Eeva Rajala

Monesti ihmiset ostavat kaupasta vain tuttuja ja turvallisia vihanneksia ja kasviksia. Mitä jos kokeilisit jotain uutta?

Uusiin kasviksiin tutustuminen antaa uusia mahdollisuuksia tehdä maittavaa ruokaa. Huffington Post vihjaa viidestä vihanneksesta, jotka ovat jääneet hieman muiden jalkoihin, mutta joihin kannattaa ehdottomasti tutustua.

Okra

Okra muistuttaa hieman herneen- tai pavunpalkoa. Okra on hyvin menestyvä kasvi erityisesti Intiassa, mutta sitä viljellään myös monissa Euroopan maissa. Okrassa on paljon kuituja sekä antioksidantteja, kuten A- ja C-vitamiineja. Okraa voi syödä sellaisenaan esimerkiksi jonkinlaisen dipin tai vaikka voin kanssa. Sen voi laittaa tarjolle myös muun muassa maissin ja tomaattien kanssa. Okra sopii myös grillille öljyn, suolan ja pippurin saattelemana.

Kyssäkaali

Kyssäkaali on maultaan mieto ja siinä on runsaasti ravintoaineita. Kyssäkaalia käytetään kuten naurista tai lanttua. Siinä on myös samanlainen maku, jos kyssäkaalia syö raakana. Kyssäkaali toimii muun muassa raasteena esimerkiksi omenan ja sitruunan kera. Kypsennettäessä kyssäkaaliin tulee mukava, kermainen maku.

Sareptansinappi

Tämä erikoisuus on alkuperältään itäaasialainen viljelykasvi. Kasvi näyttää heinikossa viihtyvältä kukkaselta, mutta se on kaalilaji. Kasvin tummat lehdet ovat täynnä ravintoaineita. Sen maku on hieman kitkerä tai jopa mausteinen. Kasvia kannattaa valmistaa esimerkiksi kirsikoiden kera, jotta kitkeryys hieman hellittää. Sareptanisinappi toimii hyvin myös keittoihin, pataruokiin tai vaikka lasagneen.

Kaali

Kaalien suvussa on monta eri kaalilajia, joita kaikkia kannattaa kokeilla. Kaalissa on runsaasti antioksidantteja, se alentaa kolesterolia ja ylläpitää hyvää suolen toimintaa. Kaalia kannattaa nauttia raakaruokana, sillä silloin sen runsaat ravintoaineet ovat parhaimmassa tilassa, mutta kaalista voi valmistaa lähes rajattomasti erilaisia lämmitettyjäkin ruokia.

Munakoiso

Munakoiso toimii muun muassa grillatessa sekä vaikka herkullisen pizzan päällä. Munakoiso sisältää runsaasti muun muassa antioksidantteja ja sen sivuun sopii mukavasti erilaiset aasialaiset mausteet. Kannattaa kokeilla erityisesti currya. Munakoisosta voi tehdä myös herkullista pyreetä tai sen voi täyttää erilaisilla täytteillä, esimerkiksi herkullisella juustolla.

Lähde: Huffington Post

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat