Skyriä urheilijoille, soijajogurttia PMS-oireisiin - lue, kuinka maitovalmisteet eroavat toisistaan

10.06.2015 18:15 - Reetta Haverinen

Maitotuotteiden ravintosisällöissä on suuria eroja. Älä siis nappaa kauppakoriisi mitä tahansa purnukkaa, vaikka rahkan tai jogurtin kyljessä mainostettaisiin suureen nimeen tuotteen kalorittomuutta ja terveysvaikutuksia.

Luonnonjogurtti on terveystuotteiden aatelia. Paljon proteiinia, kalsiumia ja B12-vitamiineja sisältävä maitovalmiste edistää myös ruoansulatusta, sillä sen vatsan hyvinvointia parantavat bakteerit suorastaan hellivät suolistoa. Myös maitorahkaa pidetään varsin terveellisenä välipalavaihtoehtona sen runsaan proteiinipitoisuuden ansiosta. 

Monen kuluttajan pää menee kuitenkin pyörälle kaupan maitohyllyllä, sillä nykyisin markettien tarjonta on suoraan sanottuna valtava. Hyllyiltä löytyy laktoosittomia jogurtteja, soija- ja kauratuotteita, vuohenmaitovalmisteita, rasvattomia ja sokerittomia vaihtoehtoja, runsaasti proteiinia sisältäviä jogurtteja, luomu- ja reilunkaupan elintarvikkeita ...

Valikoiman äärellä sietää olla tarkkana, sillä jotkut jogurtti- ja rahkavaihtoehdot ovat parempia kuin toiset. Jätä varsinkin runsaasti sokereita, makeutusaineita, säilöntä- ja väriaineita sisältävät jogurtit ja rahkat kaupan hyllylle. Myös maustamattomissa vaihtoehdoissa on eroja. Olemme listanneet alle muutamia erottavia tekijöitä, joiden perusteella osaat ehkä valita hyllyltä itsellesi sopivimmat maitotuotteet.

Kreikkalainen jogurtti

Kreikkalainen jogurtti on paksua ja hieman tavallista luonnonjogurttia rasvaisempaa. Se ei kuitenkaan tee tuotteesta yhtään sen epäterveellisempää. Kreikkalainen jogurtti maistuu kermaisemmalta ja täyteläisemmältä kuin muut jogurtit. Siten se myös pitää nälän loitolla pidempään ja sisältää paljon proteiinia. Kreikkalaisessa jogurtissa on myös tavallista luonnonjogurttia vähemmän heraa ja maidon omaa sokeria, laktoosia.

Voit lukea lisää kreikkalaisen jogurtin terveysvaikutuksista artikkelistamme, johon pääset tästä.

Skyr

Skyr on islantilainen maitovalmiste, jonka valmistusprosessi tekee tuotteesta vähärasvaisen, mutta sitäkin proteiinipitoisemman. Skyr onkin varsin suosittu välipala kuntoilijoiden keskuudessa. Skyr on maultaan pehmeämpää kuni maitorahka, joten monet, jotka nyrpistelevät nenäänsä maitorahkalle, saattavat pitää Skyrin mausta.

Myös Skyr-tuotteiden joukosta löytyy valmisteita, jotka on makeutettu makeutusaineilla tai lisätyllä sokerilla. Muista siis vilkaista tuoteselostetta, ennen kuin heität Skyr-purkin ostoskoriisi.

Lampaan- ja vuohenmaitovalmisteet

Lampaan- ja vuohenmaitotuotteet sisältävät enemmän kalsiumia kuin lehmänmaidosta valmistetut elintarvikkeet. Siten luustosi ja hampaasi kiittävät, jos nautit silloin tällöin annoksen vuohen- tai lampaanmaitojogurttia! 

Kookosjogurtti

Vegaaneillekin sopivat kookosjogurtit sisältävät runsaasti kuitua, vitamiineja ja hivenaineita. Kookosjogurtti on hyvä vaihtoehto myös niille, joiden vatsa ei siedä maitotuotteita.

Soijajogurtti

Soijajogurtit ovat suosittuja monien kasvissyöjien ja vegaanien keskuudessa. Tutkimuksista on myös selvinnyt, että soijatuotteet helpottavat PMS- ja vaihdevuosioireita. Soijajogurtti sisältää vähän rasvaa, mutta silti siinä on runsaasti kalsiumia ja proteiinia.

Ruoansulatusjogurtit

Vaikka ruoansulatusjogurtit sisältävät hieman muita valmisteita enemmän hyviä bakteereita, ei niiden nauttiminen ole kuitenkaan tarpeellista niille, joiden vatsa on kunnossa ja ruoansulatus toimii ongelmitta. Ruoansulatusjogurtteja voi hyvin nauttia ''kuuriluontoisesti'' esimerkiksi flunssakauden tai antibioottikuurin aikana. Kalliiden terveysjogurttien nauttiminen päivittäin ei kuitenkaan tee sinusta superihmistä, joten suhtaudu jogurttien mainoksiin ja terveyslupauksiin varauksella.

Maitorahka

Maitorahka on proteiinipitoinen maitotuote, joka on valmistettu maitohappokäymisen avulla. Maitorahkaan ei ole lisätty jogurttihapatetta ja koska siitä on poistettu saostamisen jälkeen heraa, on rahka myös huomattavasti jogurttia paksumpaa. Parasta on valita ostoskoriin maustamattomia rahkatuotteita, sillä monet maustetut rahkat sisältävät runsaasti sokeria ja lisäaineita.

Lähde: Daily Mail, Ruokatieto

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat