Kuva: Shutterstock

Huonosti nukuttu yö takana? Ruoka-aineet, jotka väsyneen tulisi lisätä ruokavalioonsa

27.03.2018 11:15 - Emmi Moilanen

Esimerkiksi lohi, tumma suklaa ja banaanit ovat loistava lisä ruokavalioon huonosti nukutun yön jälkeen.

Huonosti nukutun yön jälkeen unien jatkaminen hieman pidempään ei aina ole vaihtoehto, vaan sängystä on noustava ylös kohti päivän velvollisuuksia. Onneksi on olemassa muutama ruoka-aine, jotka kannattaa lisätä osaksi ruokavaliota erityisesti silloin, kun olo tuntuu normaalia väsyneemmältä.

Lue alta Elite Dailyn kokoama lista ruuista, jotka pitävät vireystasoasi yllä läpi pitkän päivän.

1. Lohi

Kokeile lisätä huonosti nukutun yön jälkeen lounassalaattisi joukkoon lohta, sillä lohi sisältää runsaasti omega-3 rasvahappoja, jota kehosi mielellään käyttää energian lähteenä.

2. Tumma suklaa

Suklaa on loistava jälkiruokavaihtoehto piristämään väsynyttä työpäivää. Juju on kuitenkin siinä, että suklaan on oltava mahdollisimman tummaa. Shape-julkaisun mukaan tumman suklaan sisältämä runsas kaakaon määrä laskee stressiä, saa olosi tuntumaan energisemmältä sekä parantaa keskittymiskykyäsi.

3. Chia-siemenet

Mitä parempana nestetasapainosi pysyy päivän aikana, sitä virkeämmäksi tunnet myös olosi. Chia-siemenet ovat loistava välipalavaihtoehto, sillä siemenet auttavat kehoa sitomaan päivän aikana nauttimaasi veden määrää.

Chia-siemenet ovat myös täynnä proteiinia ja kuitua, jotka auttavat osaltaan pitämään vireystasoasi yllä läpi päivän.

4. Banaani

Vuonna 2012 PLOS ONE -lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan banaanit voivat piristää sinua tehokkaammin kuin energiajuomat. Tästä syystä pirteän keltainen banaani onkin mainio lisä ruokavalioon huonosti nukutun yön jälkeen. Jos kyseisen hedelmän popsiminen kuitenkin kyllästyttää, myös päärynöillä on havaittu olevan samankaltaisia vaikutuksia.

5. Mantelit

Mantelit eivät ole ainoastaan helppo välipalavaihtoehto vaan myös loistava keino pitää loitolla päivän aikana iskevää uupumusta. Harvard Healthin mukaan mantelit ovat täynnä terveellisiä rasvoja, jotka pitävät energiatasosi tasaisena läpi kiireisen päivän.

6. Lehtikaali

Lehtikaali ja muut vihreät lehtivihannekset ovat täynnä C- ja K-vitamiineja, kalsiumia ja beetakaroteenia, jotka ovat erityisen tärkeitä ravintoaineita kehon energiatason ylläpitämisen kannalta.

Lue myös: 6 huolestuttavaa syytä, miksi olet jatkuvasti väsynyt - hakeudu hoitoon ajoissa

Lue myös: Nainen, oletko sinäkin kuukautisten aikana entistä väsyneempi? Katso mistä uupumus johtuu

Lähde: Elite Daily

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat