Kuva: Shutterstock

Oletko illanvirkku? Tutkijat selvittivät keinon, jolla muutut aamuvirkuksi kolmessa viikossa

07.07.2019 21:15 - Karoliina Kotala

Kahden yliopiston tutkijat ovat selvittäneet toimivimmat keinot muuttaa omaa ilta- ja aamurytmiään.

Birminghamin ja Surreyn yliopistojen tutkijat ovat listanneet tavat, jotka kannattaa ottaa välittömästi käyttöön, jos illat tuntuvat venyvän turhan myöhään. Etenkin kesäloman aikana monen unirytmi kääntyy siten, että iltaisin uni ei tule ennen puolta yötä ja aamuisin puolestaan uni maistuisi turhankin pitkään.

Tutkijat lupaavat, että rytmin kääntäminen yökukkujasta aamuvirkuksi vie vain kolme viikkoa. Käyttöön kannattaakin siis ottaa seuraavat konstit:

1. Siirrä nukkumaanmenoaikaasi haluamasi tuntimäärä ja siirrä saman verran myös heräämisaikaasi. Katso, että kumpikin aika siirtyy saman verran.

2. Rajoita illalla jo hyvissä ajoin valon määrää kodissasi, jotta kehosi pääsee levolliseen tilaan.

3. Kun olet muuttanut nukahtamis- ja heräämisaikasi haluamiisi, älä luovu niistä viikonloppunakaan, vaan pidä samoista nukahtamis- ja heräämisajoista kiinni joka päivä.

4. Syö aamiainen mahdollisimman pian herättyäsi.

5. Syö lounas samaan aikaan joka päivä.

6. Syö illallinen aina ennen seitsemää.

Lähde: Women’s Health Magazine

Lue myös: Eikö uni tule? Hypnoterapeutti opastaa helpon harjoituksen, josta on apua

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat