7 ruoka-ainetta, jotka auttavat vahvistamaan vastustuskykyä

19.08.2013 14:45 - Reija Saarinen

Syksyn tulleen myös erilaiset flunssat nostavat päätään. Onneksi omaa vastustuskykyään voi lisätä popsimalla tiettyjä ruoka-aineita. 

Alla seitsemän ruoka-ainetta, joita syömällä voi saada paremman vastustuskyvyn. 

Valkosipuli

Valkosipuli sisältää runsaasti vastustuskykyä vahvistavia antioksidantteja. Tämä tehokas herkku ei ainoastaan vahvista vastustuskykyä vaan se myös pitää kolesterolitasot kunnossa sekä ehkäisee vatsahaavaa. 

Pinaatti

Pinaatissa on runsaasti erilaisia ravintoaineita, kuten C-vitamiinia ja proteiinia. Siinä on myös paljon kuitua ja antioksidantteja. Vastustuskyvyn lisäämisen lisäksi nämä ravintoaineet auttavat myös uusien solujen rakentamisessa. 

Jogurtti

Yksi kupillinen maustamatonta jogurttia auttaa vähentämään riskiä sairastua flunssaan. Jogurtti sisältää runsaasti proteiinia, D-vitamiinia ja hyviä bakteereita. 

Viinirypäle

Viinirypäleet ovat täynnä C-vitamiinia. Jos siis vastustuskyky on heikko ja kärsii esimerkiksi flunssasta, kannattaa popsia viinirypäleitä. Jos jostain syystä ei välitä rypäleistä, kannattaa kokeilla appelsiinia, mikä on lähes yhtä vitamiinirikas kuin rypäleet. 

Manteli

Muutama manteli päivittäin auttaa pitämään yllä vastustuskykyä. Manteleissa on runsaasti proteiinia, niasiinia, B-vitamiinia sekä E-vitamiinia. Manteleiden syönti vähentää myös riskiä sairastua sydäntauteihin. Mantelit ovat parhain lähde saada E-vitamiinia mikä on tärkeä rakennusaine hiuksille, iholle ja kynsille. 

Sienet

Sienet sisältävät runsaasti seleeniä sekä antioksidantteja. Seleeni on tärkeä mineraali, joka auttaa pitämään flunssan loitolla. 

Marjat

Seljanmarja on yksi parhaista marjoista, jota kannattaa popsia, jos haluaa pitää pöpöt loitolla. 

Lähde: Get Life Tips

Suosittelemme

Uusimmat