Kuva: Shutterstock

Karkaako napostelu käsistä? 5 täsmävinkkiä herkkuhimon taltuttamiseksi

18.10.2018 18:15 - Emmi Moilanen

Suunnitelmallisuus ruuanlaitossa vähentää myös karkkihampaan kolotusta.

Joskus herkuttelu karkaa käsistä ja karkkihampaan kolotus käy lähes sietämättömäksi kestää. Osa meistä taas hemmottelee itseään rasvaisella ja raskaalla ruualla, jolloin ateriakoot paisuvat usein turhan tuhdeiksi.

Healthiline-sivusto kokosi asiantuntijoiden avulla yhteen parhaimmat niksit herkuttelun vähentämiseen.

1. Tuunaa lempiherkut terveellisemmiksi

Terveelliseen ruokavalioon tähdätessä ei tarvitse olla täysin ehdoton, vaan tärkeämpää on kuunnella kehoaan ja pitää tasapaino aterioita valitessa. Sinun ei tarvitse täysin luopua lempiruuistasi, mutta mieti, millä tavalla voisit muokata ne terveellisempään muotoon?

Jos lempiherkkusi on juustoinen annos makaronia, valitse vähärasvaisempi juusto ja vaihda käyttämäsi pastat kokojyvävaihtoehtoon. Herkuttelua vähentäessä myös annoskoot ovat suuressa roolissa ja esimerkiksi muutaman päivän ruokien valmistaminen sekä annostelu etukäteen voi auttaa pitämään aterioiden koot kurissa.

2. Ota kuitu osaksi ruokavaliotasi

Siihen on syynsä, miksi olo ei ole täysin kylläinen sokeristen ja rasvaisten herkkujen syömisen jälkeen. Healthlinen artikkelissa todetaan, että herkut koostuvat usein niin sanotuista tyhjistä kaloreista, sillä niistä puuttuu riittävä määrä kuitua ja proteiinia, jotka pitävät olon kylläisenä pitkään.

3. Tee ateriasuunnitelma

Herkuttelua voi hillitä tehokkaasti myös täsmällisen ateriasuunnitelman laatiminen. Päätä esimerkiksi sunnuntaina, millaisista annoksista seuraavan viikon ruokavaliosi tulee koostumaan. Merkkaa listaan aamupala, lounas, päivällinen ja iltapala. Myös välipalat ja jälkiruuat on hyvä suunnitella etukäteen, jotta vältyt pahimmilta houkutuksilta.

Suunnitelmallisuus helpottaa myös kaupassa käymistä ja herkkujen hamstraaminen heräteostoksena todennäköisesti vähenee.

4. Pidä kirjaa tavoitteista ja päätöksistäsi

Päiväkirjan pitäminen päivän ruokailuista voi auttaa herkuttelun ja ähkyyn asti syömisen vähentämisessä. Kirjoita päiväkirjaan ylös niin viikoittaiset ateriasuunnitelmat kuin tavoitteesikin, jotka haluat pikkuhiljaa saavuttaa pyrkiessäsi kohti terveellisempää ruokavaliota.

5. Harrasta liikuntaa

Herkuttelun vähentämisessä myös säännöllisen liikunnan aloittaminen voi toimia apuna tehokkaasti. Kun olet jumittunut herkuttelun ja ahmimisen kierteeseen, myös aineenvaihdunta hidastuu, sillä syöt enemmän kuin kulutat.

Liikunnan avulla poltat kaloreita sekä herättelet jälleen aineenvaihduntasi toimintaa. Liikunnan myötä kulutettu energia saattaa säännöllistää myös ateriarytmiäsi, sillä urheillessa on tärkeää varmistaa se, että ruokavalio on monipuolinen ja sisältää riittävästi tarpeellisia ravintoaineita.

Lue myös: Viisi ruoka-ainetta, jotka saavat ihosi hehkumaan - kuuluvatko jo ruokavalioosi?

Lue myös: Haaveiletko pitkistä ja vahvoista kynsistä? Ruuat, joiden syömistä kannattaa lisätä

Lähde: Healthline

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat