3 yleisintä sisäpyöräilymokaa – tarkista, poljetko oikein

11.05.2014 23:15 - Linda Arponen

Pyörän selkään ei sovi hypätä miten sattuu.

Jokainen sisäpyöräilyä eli spinningiä joskus kokeillut tietää, ettei laji ole niin helppo kuin miltä se näyttää. Niinpä myös virheiden tekeminen pyöräilyn lomassa on varsin yleistä.

Seuraavassa on listattuna kolme yleisintä spinningmokaa sekä neuvot niiden ratkaisemiseksi.

Et ole säätänyt pyörääsi oikein

Pyörän voi säätää väärin monella tavalla. Jos satula on liian alhaalla, menevät jalat liikaa koukkuun. Parempi on asettaa satula sen verran korkealle, että jalat menevät polkiessa vain hieman koukkuun. Tällä tavalla pyörää on helpompi hallita. Myös ohjaustanko saattaa olla liian alhaalla. Tanko pitäisi kuitenkin asettaa hiukan satulaa ylemmäksi, noin kyynärvarren päähän toisistaan. Jos et ole varma säädöistä, kysy ohjaajalta apua, kunnes osaat asettaa ne itse oikein.

Nojaat liikaa eteenpäin

Tämä on erityisesti aloittelijoiden virhe, sillä väsyessään ihmisillä on taipumus nojata painovoiman vuoksi eteenpäin. Eteenpäin nojaaminen voi kuitenkin vahingoittaa polvia. Pidä siis huoli, että 80-85 prosenttia kehosi painosta on aina takana, satulan päällä. Satulan tulisi tuntua koko ajan jalkojen välissä.

Et käytä tarpeeksi vastusta mäkiosuuksilla

Jos et lisää tarpeeksi vastusta pyörääsi, et saa liikuntatunnista kaikkea irti. Kun poljet ylämäkeen, tarkoitus on todella tuntea pyöräilyn raskaus ja tuntea, kuin polkisit hiekassa tai tervassa. Haluat epämukavan olon itsellesi, sillä siten jalkojesi lihakset kehittyvät.

Lähde: Women's Health

Uusimmat