Eikö uni tule? Katso ruuat, jotka toimivat kuin nukahtamislääkkeet

01.09.2014 19:15 - Susanna Karttunen

Unen saaminen on vaikeaa aina välillä itse kullekin. Onneksi on olemassa ruoka-aineita, jotka auttavat kehoa rauhoittumaan.

Hyvät yöunet ovat tärkeää terveydelle ja jaksamiselle. Unen saaminen ei kuitenkaan aina ole helppoa. Useat tietävät, että kofeiinia, alkoholia ja suuria aterioita tulisi välttää, mutta harvempi on tietoinen ruoka-aineista, joita kannattaisi illalla syödä.

Femalefirst-sivusto listasi nukahtamista helpottavia ruoat ja juomat.

Tryptofaania sisältävät ruoat

Esimerkiksi lämpimän maitolasillisen nauttiminen on yksi tunnetuista ja hyvin toimivista avuista nukahtamiseen. Maidossa on tryptofaania, jonka keho muuntaa melatoniiniksi ja serotoniiniksi. Näillä aineilla on rauhoittavia vaikutuksia ja ne sisältävät samoja ainesosia kuin esimerkiksi luontaiset nukahtamislääkkeet.
Juoman nauttiminen lämpimänä saa aikaan mukavan olon. Muutaman kaurahiutaleen lisääminen juomaan parantaa tryptofaanin vaikutusta.

Muita tryptofaania sisältäviä ruokia ovat kana, kalkkuna, kananmunat, juusto, tonnikala, pähkinät ja siemenet.

Hiilihydraatit

Hiilihydraatit saavat kehossa aikaan samanlaisia vaikutuksia kuin tryptofaania sisältävien ruokien nauttiminen. Peruna, pasta ja leipä sisältävät paljon hiilihydraatteja. Niitä kannattaa myös nauttia tryptofaania sisältävien ruokien kanssa. Hyvä ilta-ateria onkin esimerkiksi kanapastasalaatti.

Lisää unen laatua parantavista ruoka-aineista voit lukea aikaisemmasta artikkelistamme. Lue artikkeli täältä.

Lähde: Female First

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat