Elämäntapamuutoksilla lisää vastustuskykyä – lue vinkit parempaan immuniteettiin

03.10.2014 20:15 - Linda Arponen

Syksyn flunssakauden koittaessa on hyvä parantaa omaa terveyttään ja vastustuskykyä.

Kukaan ei luultavasti pidä sairaana olosta. Vaikka flunssaa ja muita sairauksia ei voikaan täysin välttää, voi omaa vastustuskykyään silti kohentaa. Näin taudin osuminen omalle kohdalle on edes jonkin verran epätodennäköisempää.

Voit parantaa immuniteettiasi esimerkiksi seuraavien konstien avulla:

Joogaa enemmän

Jooga lievittää stressiä ja lisäksi tietyt asennot voivat parantaa esimerkiksi verenkiertoa, ruoansulatusta, hermostoja ja hormonitoimintaa. Samalla vastustuskyky paranee.

Syö tiettyjä ruokia

Olemme kertoneet aiemmin ruoista, jotka voivat parantaa vastustuskykyä. Lisäksi niistä voi olla apua painonpudotuksessa. Valitse ruokia, jotka sisältävät paljon antioksidantteja, probiootteja ja vitamiineja. Yritä välttää lisättyjä sokereita.

Liiku paljon

Jos jooga ei ole lajisi, on onneksi muustakin liikunnasta hyötyä. Tutkimuksen mukaan ihmiset, jotka liikkuivat vähintään kaksi ja puoli tuntia viikossa, sairastuivat 10 prosenttia pienemmällä todennäköisyydellä flunssaan ja muihin vastaaviin tauteihin.

Järjestä tyttöjen ilta

Tutkimuksien mukaan sosiaalisilla ihmisillä on parempi vastustuskyky tartuntatauteja vastaan, joten mene ulos tapaamaan ystäviäsi!

Mene hierontaan

Asiantuntijoiden mukaan säännölliset 20 minuutin hieronnat laskevat kortisolitasoja. Kortisoli on stressihormoni, joka voi heikentää immuniteettia.

Ole tietoinen meikeistäsi

Jotkin kosmetiikkatuotteet voivat sisältää ainesosia, jotka voivat pilata immuunijärjestelmää. Yritä siis suosia luonnonmukaisia tuotteita tai valitse ainakin sellaisia meikkejä, joissa on vähiten ainesosia.

Lähde: Women's Health

Suosittelemme

Uusimmat