Kuva: Shutterstock

Iltatreeni voi joko helpottaa tai vaikeuttaa nukahtamista - vinkit, joilla saat parhaat unet

16.11.2021 15:15 - Minttu Tikkanen / minttu.tikkanen@bauermedia.fi

Urheilun ajoituksella ja urheilumuodolla on väliä nukahtamisen suhteen.

Urheilu ennen nukkumaanmenoa voi ajasta ja treenimuodosta riippuen joko parantaa tai heikentää unenlaatua. Oikenlaisella suunnittelulla nappaat parhaat mahdolliset yöunet.

Yleisesti ottaen urheilu parantaa unenlaatua, mutta liian lähelle nukkumaanmenoaikaa lipsahtanut treeni saattaakin jättää kehon ylivireystilaan eikä nukahtaminen onnistukaan.

Jos suunnittelet rankkaa treeniä, on se hyvä ajoittaa vähintään 90 minuuttia ennen suunniteltua nukahtamista. Kovempi treeni on erinomainen esimerkiksi stressaavan tilanteen purkamiseen ennen nukkumaanmenoa. Sen sijaan kevyempi urheilu kuten jooga tai venyttely voivat puolestaan valmistella kehoa lepoon ja rentouttaa. Urheilumuoto kannattaakin valita niin sanotusti tarpeen mukaan.

- Urheilu on loistava keino stressin hallintaan ja nukahtamiseen; aktiivisempi muoto voi polttaa ylimääräistä stressiä ja adrenaliinia, kun taas kevyempi jooga voi auttaa kehoa valmistautumaan lepoon ja rauhoittumaan päivän jälkeen, kuvailee joogaohjaaja Becca Young Riboldi.

Myös venyttely ja syvään hengittely venytysten lomassa ovat Riboldin mukaan oiva keino tavoitella nukahtamista. Syvät hengitykset rauhoittavat keskushermostoamme ja näin tukevat kehon rentoutumista. Venytykset iltaisin taas purkavat päivän myötä kehoon muodostuneita pinteitä ja jännitteitä.

Lue myös: Nukkumaanmenoaika vaikuttaa tutkimuksen mukaan sydänvaivojen riskiin - katso, mikä on optimaalinen aika

Lue myös: Helppo kotitreeni onnistuu sohvaa apuna käyttäen - viisi liikettä, jotka sopivat myös aloittelijalle

Lähde: Metro

Uusimmat