Kuva: Shutterstock

Valmentajat muistuttavat: Tavat ja ajatukset, joista treenaajan tulisi luopua

26.06.2020 16:15 - Emmi Moilanen

Toistomäärien lisäksi tulisi muistaa kiinnittää huomiota myös treenin laatuun.

Kuntoilun ja säännöllisen treeniharrastuksen myötä tavoitteiden asettaminen ja saavuttaminen voivat alkaa tuntua kiinnostavalta ajatukselta. Valmentajat muistuttavat Pure Wow -julkaisuissa kuitenkin yleisistä seikoista, jotka voivat hidastaa tulosten saavuttamista ja saada treenimotivaation laskuun.

Voit lukea alta tavoista, joista olisi hyvä päästää irti.

1. Ajattelet, että mitä enemmän huhkit, sitä näkyvämpiä tuloksia saat

Itseään ei tulisi piiskata treenatessa joka kerta äärirajoille saakka. Tästä muistuttaa myös valmentaja Thea Hughes.

- Treenaa fiksusti, äläkä aina todella kovaa, hän aloittaa.

Hughes painottaa, että tässäkin asiassa laatu usein korvaa määrän.

- On tärkeää lämmitellä, keskittyä treenitekniikkaan ja kohdistaa energia treeniin parhaansa mukaan, hän jatkaa.

Sen sijaan, että keskittyisit aina treeniin kulutettuihin minuutteihin tai toistomääriin, keskity kuuntelemaan omaa kehoasi ja kuntoasi säännöllisesti.

2. Tankkaat aina vatsasi täyteen treenin jälkeen proteiinipatukoilla

Proteiinipatukka on helppo välipala nautittavaksi, mutta ainesosaluettelosta saattaa löytyä yllättävä määrä esimerkiksi sokeria.

- Olet juuri tehnyt kropallesi hyvää hikoilemalla ja treenaamalla lihaksia, joten älä ruoki kehoa prosessoiduilla ainesosilla ja sokerilla, liikunnanohjaaja ja ravitsemusneuvoja Jaimie Bailey huomauttaa.

Voit lukea täältä vinkkejä treenin jälkeisiin, nopeisiin ja helppoihin välipaloihin.

3. Et aseta itsellesi välitavoitteita lainkaan

- Tärkeä osa motivaation ylläpitämistä on se, että tiedostamme asiat, joita olemme jo saavuttaneet, valmentaja Lauren Keenan toteaa.

Sen sijaan, että tavoittelet vain yhtä suurta päämäärää, jaa urakka pienempiin välitavoitteisiin. Näin konkretisoit itsellesi sen, että olet koko ajan matkalla kohti isompaa tavoitettasi.

4. Jätät kysymättä apua

Omien treenitavoitteiden saavuttamista ja treeni-intoa voi syödä se, että yrität pärjätä ongelmatilanteissakin täysin yksin. Kysy rohkeasti apua kuntosalilaitteiden käyttöön tai spinning-pyörän säätämiseen, Bailey kannustaa.

5. Haluaisit mennä sieltä mistä aita on matalin

- Totuus on kuitenkin se, ettei ole olemassa salaisuuksia tai oikoreittejä, joilla voisit korvata päättäväisyyden, systemaattisuuden ja tavoitteellisuuden, valmentaja Aqib Rashid muistuttaa.

- Ole pitkäjänteinen, ja kaikki muu seuraa kyllä perässä, hän jatkaa.

6. Sorrut huijaamaan itseäsi

Treenaaja on usein vaarassa sortua itsensä huijaamisen silloin, kun ryhtyy noudattamaan liian tiukkaa dieettiä tai treenisuunnitelmaa.

- Tämä todennäköisesti johtaa epäonnistumiseen. Kun valhetelet itsellesi, valehtelet myös mahdolliselle valmentajallesi, jolloin tavoitteiden saavuttamisesta tulee yhä vaikeampaa, Keenan huomauttaa.

Hän kannustaa treenaajia valitsemaan itselleen realistiset tavoitteet, joihin todella on mahdollista sitoutua. Suunnitelmasta on hyvä pystyä myös joustamaan taitojen kehittyessä tai elämäntilanteen muuttuessa.

Lue myös: Ikäsi määrittää, miten sinun kannattaa syödä ja treenata - katso

Lue myös: Kourtney Kardashianin hyppynarutreeni todella koettelee kestävyyttä - täydellinen ulkotreeniin

Lue myös: Ota pepputreenistä kaikki hyöty irti – yksi liike lämmittää alavartalon lihakset tehokkaasti treeniin

Lähde: Pure Wow

Suosittelemme

Kilpailut

Uusimmat